07-410 Ostrołęka
11 Listopada 20

Akredytacja ERASMUS+

Realizacja akredytowanego projektu w ramach programu Erasmus+

Czytaj więcej...

Rekrutacja 2024/2025

Technik Teleinformatyk to więcej niż Technik Informatyk. Sieci komputerowe, centrale telefoniczne, programowanie i smartfony nie będą mieć przed Wami tajemnic.

Rekrutacja on-line

Innowacje Pedagogiczne 2023/2024

Innowacje pedagogiczne, które wdrażamy w roku szkolnym 2023/2024

Czytaj więcej...

Uczniowie ZSZ Nr 1 z Ostrołęki na praktyce zawodowej w Grecji

W dniach 23.05 - 03.06.2022r. grupa 33 uczniów z klas: 3ig, 3Pg i 3Mg, kształcących się w zawodach: technik informatyk, technik logistyk oraz technik mechatronik, uczestniczyła w dwutygodniowych praktykach zawodowych, w Grecji. Były one realizowane w ramach projektu 2021-1-PL01-KA121-VET-000012666, współfinansowanego przez Unię Europejską z programu Erasmus+, akcja kluczowa 1: Mobilność edukacyjna osób, sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe dla uczniów i kadry. Wcześniej dwa tygodnie praktyk uczniowie odbyli w polskich zakładach pracy.

Główny cel wyjazdu to realizacja zadań wynikających z podstawy programowej oraz poznanie kultury i dziedzictwa narodowego Grecji. Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczniów do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na szybko zmieniającym się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego powinny być podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki. W tym celu w szkole zawodowej organizuje się praktyki zawodowe u pracodawców, które mają zapewnić zdobycie wiedzy praktycznej, a tym samym zwiększyć skuteczność procesu kształcenia, pogłębić wiadomości nabyte w szkole oraz ukształtować umiejętności zawodowe niezbędne na różnych stanowiskach pracy. Praktyka zawodowa odbywana w innym kraju pozwala uczniom na dokonanie analizy porównawczej, określenie mocnych i słabych stron obydwu systemów edukacyjnych.

W ramach przeprowadzonych działań technicy informatycy z klasy 3ig mieli zajęcia w specjalistycznej pracowni oraz w prywatnej szkole Lydia w Katerini. Pisali programy i skrypty, doskonalili umiejętności z zakresu eksploatacji urządzeń komputerowych oraz budowy oraz administrowania sieciami, w tym:
- wykonywanie czynności montażowych,
- serwisowanie sprzętu komputerowego,
- administracja siecią komputerową - programy do administracji sieciami komputerowymi,
- instalacja switch'a,
- konfiguracja routerów,
- tworzenie instalacji strukturalnej sieci komputerowej,
- montaż szafy rack,
- zaciskanie przewodów sieciowych,
- testowanie i usuwanie problemów w sieci strukturalnej,
- wstęp do programowania,
- tworzenie stron internetowych, aplikacji,
- wprowadzenie do programowania obiektowego.

Technicy logistycy z klasy 3Pg również mieli zajęcia w specjalistycznej pracowni oraz w prywatnej szkole Lydia w Katerini. Program przewidywał między innymi:
- wykonywanie analizy przy pomocy MS Excel,
- wprowadzenie analiz stanów magazynowych do programów,
- wprowadzanie produktów do magazynu,
- analizowanie danych magazynowych przy pomocy profesjonalnego Narzędzia-Tabel przestawnych,
- wyliczanie kosztów transportu,
- wprowadzenie do programów bazodanowych,
- tworzenie bazy danych w programie MS Access,
- tworzenie baz danych magazynów,
- tworzenie baz danych produktów,
- tworzenie baz danych tabeli słownikowych,
- analizowanie baz danych magazynów,
- przygotowywanie raportów magazynowych,
- czynności związane z metkowaniem, kodowaniem,
- wykorzystywanie różnych systemów generowania kodów kreskowych,
- wykorzystywanie czytników kodów kreskowych.
Ponadto, w celu poznania specyfiki pracy greckich zakładów z branży logistycznej, uczestniczyli w wizytach studyjnych. Pierwsza była na węźle kolejowym w Katerini, kolejne w Centrum Logistycznym oraz w Urzędzie Celnym.

Technicy mechatronicy mieli również zajęcia w specjalistycznej pracowni oraz w prywatnej szkole Lydia w Katerini. Doskonalili umiejętności zastosowania systemów liczbowych i programowania oraz montażu urządzeń. Program przewidywał między innymi:
- przygotowywanie elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych do montażu,
- ocenę stanu technicznego elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych,
- dobieranie narzędzi do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych,
- dobieranie elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych do montażu urządzeń,
- wstęp do programu projektowania CAD i obsługi drukarek 3D,
- wykonywanie montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych,
- dobieranie oprogramowanie do wizualizacji procesów w urządzeniach i systemach mechatronicznych,
- instalowanie oprogramowania specjalistycznego do układów programowalnych oraz oprogramowania do wizualizacji i symulacji procesów produkcyjnych,
- projektowanie i wydruki 3D,
- wykorzystywanie zasad rysowania schematów układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych,
- wykorzystywanie zasad rysowania schematów układów elektrycznych i elektronicznych oraz pneumatycznych i hydraulicznych urządzeń i systemów mechatronicznych,
- opracowanie programu do sterowania urządzeniami i systemami mechatronicznymi na podstawie opisu graficznego lub procesu technologicznego,
- testowanie działania programów.
Wysoką ocenę merytoryczną praktyk mogę określić po kilkukrotnym uczestniczeniu w obserwacji zajęć. Uczniowie mieli możliwość zdobyć nowe doświadczenia i podnieść swoje kompetencje zawodowe. Poznali nieco inne technologie oraz standardy organizacji transportu, zaopatrzenia, napraw, programowania i montażu. Doświadczyli efektów pracy włożonej w programowanie urządzeń. Zaangażowanie i włożony przez uczniów wysiłek został oceniony bardzo wysoko, albowiem dominowała ocena celujący. Zajęcia w pracowniach prowadził doświadczony trener z Polski Tadeusz Neumann.
W dniach wolnych od zajęć realizowany był bardzo bogaty program kulturowy. Pierwszą z atrakcji był widowiskowy i ciekawy rejs statkiem na wyspę Skiathos - prawdziwy raj na ziemi. Głównym miastem i zarazem stolicą jest największe na wyspie miasteczko o tej samej nazwie. Uliczki Skiathos są typowymi greckimi uliczkami z białymi frontami domów i niebieskimi okiennicami oraz drzwiami. Rejs statkiem Elizabeth II, który prowadzi załoga kapitana Costasa, umila świetna muzyka, tańce i zabawa na całego w rytm międzynarodowej i polskiej muzyki.
Kolejną niezapomnianą atrakcją były Monastyry Meteory. Ten słynny masyw skał z piaskowca z kompleksem klasztorów na ich szczytach znajduje się w środkowej Grecji, na północno-zachodnim krańcu równiny tesalijskiej, w okolicy miasta Kalambaka. Na szczytach skał umiejscowiony jest zespół zachowanych sześciu spośród dwudziestu czterech prawosławnych klasztorów (monastyrów). Są to cztery klasztory męskie i dwa żeńskie, udostępnione zwiedzającym. Nam udało się zwiedzić jeden z nich oraz miejscowe muzeum. Z tarasu widokowego rozprzestrzeniała się niezwykła panorama na cały kompleks.
Po zajęciach odbywały się również wyjazdy do pobliskich atrakcji turystycznych. Jedną z nich były Saloniki, drugie co do wielkości miasto w Grecji. Saloniki, czyli tak zwane miasto duchów, leżą nad Morzem Egejskim. Posiadają ogromny port i prowadzącą do niego promenadę. Wąskie uliczki wprowadzają każdego w klimat i nastrój greckiego życia. Liczne atrakcje historyczne przypominają o prowadzonych wojnach jeszcze z czasów Bizancjum. Rzymskie zabytki stykają się z nowoczesnością i codziennym życiem lokalsów. Saloniki były jednym z dwóch najważniejszych miast cesarstwa wschodniorzymskiego (Bizancjum). W mieście przetrwało wiele zabytków z tego okresu - są to przede wszystkim kościoły oraz klasztory, z których aż 12 znalazło się na liście światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO. Oprócz świątyń na listę wpisano również: Rotundę, łaźnie oraz mur obronny otaczający miasto (razem 15 obiektów). Jak podają przewodniki, żeby zobaczyć wszystkie zabytki potrzebne jest aż 5 dni. Saloniki uważane są za jedno z najbardziej europejskich miast w Grecji, bo mimo wielu prastarych budynków znajdziemy tam też nowoczesne budowle.
Kolejne urokliwe miejsce to miastecko Litochoro (gr. Λιτόχωρο, co oznacza kamienne miejsce, miejsce skał) – miejscowość w Grecji, w administracji zdecentralizowanej Macedonia-Tracja, w regionie Macedonia Środkowa, w jednostce regionalnej Pieria. Jest to siedziba gminy Dion-Olimp, która w 2011 roku liczyła 6995 mieszkańców. Prowadzi z niego urokliwa ścieżka wąwozem do źródełka Zeusa, w którym wg legendy kąpała się sama Afrodyta. Stąd zazwyczaj wyruszają wyprawy na Olimp.
Odwiedziliśmy również Palaios Panteleimonas, czyli Stary Panteleimon – niewielką wieś górska położoną na wysokości 500 m n.p.m. na wschodnim zboczu masywu Olimp. Patronem tej urokliwej miejscowości z kamienia, wpisującej się w tradycyjną zabudowę obszaru basenu Morza Śródziemnego, jest Św. Pantaleon. To wczesnochrześcijański męczennik i jeden z ważniejszych świętych kościoła grekokatolickiego, patron lekarzy, pielęgniarek i osób samotnych. Niewielka cerkiew pod wezwaniem Św. Pantaleona z pięknymi ikonami lekarza-męczennika stanowi punkt centralny wioski. Obok swoje konary rozpościera olbrzymich rozmiarów platan.
Przeprowadzone przed wyjazdem przygotowanie językowe ułatwiło kontakt w języku angielskim i greckim z miejscową ludnością, a przygotowanie kulturowe pozwoliło lepiej zrozumieć kulturę narodu greckiego. Z racji sprzyjającej pogody czas wolny poświęcony był na plażowanie oraz gry zespołowe. Często udawaliśmy się na spacery wzdłuż plaży. Zakwaterowani byliśmy w Hotelu Giannoulis w miejscowości Pieria Katerini, w administracji zdecentralizowanej Macedonia-Tracja. To urokliwe miasteczko leżące nad Morzem Egejskim na Riwierze Olimpijskiej. Z hotelu do morza z ciepłą wodą i piaszczystą plażą mieliśmy około 100 m i kilka kilometrów do mitycznego Olimpu. Warunki lokalowe były bardzo dobre, a różnorodne wyżywienie w pełni zaspokajało nasze potrzeby.
Bardzo dziękujemy organizatorom projektu i greckiemu partnerowi za stworzenie warunków do poznania organizacji pracy greckich przedsiębiorstw oraz niezwykle bogaty program kulturowy, który przyniósł wiele wrażeń i niezapomnianych doznań. Instytucją współpracującą z ramienia greckiego partnera był GoldenSun Mobility Center. Organizatorom dziękujemy również za przemyślany i dobrze opracowany harmonogram naszych działań oraz troskę w czasie pobytu, jak również za pomoc w zakresie kontaktów z miejscową ludnością i przedsiębiorcami. W imieniu greckiego partnera program pomagała realizować pani Justyna Janczewska, której bardzo dziękujemy za wszechstronną pomoc, a szczególnie za pilotowanie przejazdu i bardzo ciekawe wycieczki oraz organizację czasu wolnego.
Dzięki otrzymanym od Pana Prezydenta Łukasza Kulika materiałom promującym Ostrołękę, przybliżyliśmy zagranicznym partnerom piękno naszego regionu i związane z nim zwyczaje oraz tradycje. Zaprezentowaliśmy ciekawe miejsca i tym samym zachęciliśmy do odwiedzenia Kurpiowszczyzny słynącej z bogatej twórczości ludowej i artystycznej.
Kierownikiem wyjazdu z ramienia szkoły była Pani Julia Suchecka-Szałkowska, która rzetelnie wywiązywała się ze swoich obowiązków i wychodziła naprzeciw oczekiwaniom uczniów umożliwiając im nadmorskie kąpiele i spacery, kąpiel w basenie, zabawy i gry sportowe, wyprawy do miasta, na zajęcia itp. W działaniach i opiece wspomagali Andrzej Kucharczyk i Zbigniew Zęgota oraz nauczyciele zawodu będący na szkoleniu branżowym: Katarzyna Zalewska, Robert Otczyk oraz Jan Podrażka. Dla wszystkich był to bardzo udany i pouczający wyjazd. Uczniowie zapewne zdobyli nowe doświadczenia zawodowe oraz poznali jakże bogatą i ciekawą grecką kulturę. Dla części uczestników było to zapewne pierwsze spotkanie z morzem i górami. Z perspektywy czasu mogę stwierdzić, że wróciliśmy do kraju z bagażem nowych doświadczeń zawodowych i niezapomnianych wrażeń.

Tekst: Jan Podrażka
Foto: Jan Podrażka