07-410 Ostrołęka
11 Listopada 20

Akredytacja ERASMUS+

Realizacja akredytowanego projektu w ramach programu Erasmus+

Czytaj więcej...

Rekrutacja 2024/2025

Technik Teleinformatyk to więcej niż Technik Informatyk. Sieci komputerowe, centrale telefoniczne, programowanie i smartfony nie będą mieć przed Wami tajemnic.

Rekrutacja on-line

Innowacje Pedagogiczne

Innowacje pedagogiczne, które wdrażamy w naszej szkole

Czytaj więcej...

Kuźnia Zawodowych Szans w ZSZ Nr 1

 

Uczniowie ZSZ Nr 1 po raz kolejny uczestniczyli w kursach zawodowych w ramach projektu RPMA.10.03.01-14-e012/20 „Kuźnia zawodowych szans w ZSZ Nr 1”. Partnerem projektu jest KLS Partners Sp. z o.o. z Warszawy. Szkolenia prowadzili doświadczeni trenerzy pod egidą Centrum Edukacyjnego Logos z Łomży.

Cykl kursów obejmował:
1. Programowanie w języku PYTHON.
2. Diagnostykę automatycznych skrzyń biegów.
3. Programowanie AutoCAD.
4. Programowanie obrabiarek sterowanych numerycznie CNC.

Programowanie w języku PYTHON było skierowane do uczniów klasy 4 o profilu technik informatyk. Wykonując poszczególne ćwiczenia kursanci mogli się przekonać, że język programowania to jasna instrukcja dla komputera, w jaki sposób ma reagować na dany problem czy zapytanie. Przy pomocy języka programowania program zostaje wyrażony w formie kodu źródłowego, który opisuje, jakie operacje ma wykonać komputer. PYTHON to oprogramowanie open source, co oznacza, że zgromadzona wokół niego społeczność programistów pracuje nad jego nieustannym ulepszaniem. Jest to język wysokiego poziomu, który wyróżnia się czytelną, intuicyjną składnią. Popularność zawdzięcza jednak szerokiemu zastosowaniu przy tworzeniu serwisów internetowych, aplikacji sieciowych i desktopowych oraz dedykowanych rozwiązań dla problemów, z którymi zmagają się konkretne firmy.

Kolejny kurs obejmował budowę, zasadę działania, oraz diagnostykę i naprawę automatycznych skrzyń biegów. W tym kursie uczestniczyli technicy pojazdów samochodowych oraz technicy mechatronicy. Przeprowadzona została diagnostyka skrzyni biegów przy pomocy testerów, weryfikacja błędów oraz danych rzeczywistych, w tym:
- teoria (budowa i zasada działania),
- diagnostyka systemu (diagnozowanie usterek, interpretacja błędów, rozpoznawanie usterek automatycznych skrzyń biegów względem silnika / systemu hamulcowego ABS),
- rozbiórka / weryfikacja i montaż automatycznej hydraulicznej skrzyni biegów.

Zostały temu procesowi poddane następujące rodzaje skrzyń biegów:
• klasyczna hydrauliczna,
• dwusprzęgłowa (DSG, Getrag),
• bezstopniowa (CVT).

Technicy elektrycy brali udział w kursie programowania AutoCAD.
Program szkolenia obejmował:
1. Wstęp do programowania.
2. Podstawowe informacje o składni VBA (Funkcje, Procedury – publiczne, prywatne, definicja zmiennych, dziedziczenie itp.).
3. Tworzenie interfejsu użytkownika (formularze, okna, kontrolki, komunikaty, interakcja graficzna).
4. Tworzenie pierwszych funkcjonalnych narzędzi operujących na dokumentach AutoCAD.
5. Definicje obiektów – ich metody i właściwości.
6. Edycję obiektów.
7. Tworzenie narzędzi wykorzystujących obiekty AutoCAD.
8. Wymiarowanie – ich metody i właściwości.
9. Zdarzenia w AutoCAD.
10. Komunikację z innymi aplikacjami,
11. Tworzenie narzędzi w oparciu o wolne pytania.

Największa liczba uczestników, dwie grupy spośród techników mechatroników i techników informatyków, wzięła udział w kursie programowania obrabiarek sterowanych numerycznie CNC. Programowanie CNC to tworzenie w danym języku i formacie programu służącego do sterowania pracą maszyny. Programowanie CNC umożliwia uzyskanie kodu NC, który jest zapisem sekwencji czynności, czyli poleceń dla maszyny, która zgodnie z tym planem dokona obróbki materiału. Są dwa sposoby na uzyskanie kodu NC. Pierwszy to jego samodzielne wytworzenie, a drugi to wykorzystanie w procesie programowania narzędzia pomocniczego. Program na służyć do sterowania obróbką bardziej złożonych i skomplikowanych elementów. Najbardziej pożądanym efektem programowania jest wytwarzanie optymalnych torów ruchu narzędzi, a także dobieranie właściwości pod kątem prawidłowego przebiegu procesu produkcji oraz pod kątem ekonomicznym. Uczniowie tworzyli kody NC w sposób tzw. ręczny, czyli bezpośrednio przez programistę, oraz automatyzowany, czyli ze wsparciem specjalnych narzędzi, np. programu komputerowego SOLIDWORKS. Programowanie CNC ręczne sprawdza się w przypadku prostszych kształtów oraz elementów, których obróbka nie wymaga skomplikowanych torów ruchu narzędzia obróbczego.
Uczestnicy wszystkich kursów podnieśli swoje kompetencje zawodowe i otrzymali stosowne certyfikaty potwierdzające uzyskane kwalifikacje. Zapewne nie był to dla nich stracony czas spędzony na kilkudziesięciogodzinnych szkoleniach.

Tekst: Jan Podrażka
Foto: Maciej Cwaliński, Robert Otczyk, Jan Podrażka.