W dniu 28 kwietnia br. odbyła się uroczysta akademia z okazji 232. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja, pierwszego tego typu aktu prawnego w Europie. Wiekopomne dzieło Sejmu Wielkiego było dowodem na to, że Polacy potrafili opracować i przeprowadzić reformy, nawet w dobie rozbiorowej. Nasz naród zawsze oparł się zagrożeniom, jeśli wzniósł się ponad własne podziały. Dlatego też akademii szkolnej przyświecało motto: "Zapamiętajże narodzie : w waśni zguba, siła w zgodzie". Dzieła Konstytucji Majowej nie udało się w tamtej epoce obronić, ponieważ ościenne mocarstwa: agresywna Rosja i wiarołomne Prusy, były już zbyt silne. Wśród naszych rodaków również znaleźli się myślący inaczej-targowiczanie, od tamtej pory będący synonimem zdrajców.
Szkolna akademia była połączeniem montażu słowno-muzycznego, narracji historycznej oraz symbolicznej scenki w wykonaniu naszych uczniów. Uczniowie-narratorzy przypomnieli tło historyczne, okoliczności wprowadzenia słynnej Ustawy Rządowej w 1791 roku, a także zasadnicze zmiany, jakie wprowadzała. Recytowane wiersze wprowadzały w patriotyczny i sentymentalny klimat. Scenka dramowa natomiast symbolizowała trzy wrogie potęgi zbliżające się w rozbiorach do unicestwienia państwowości polskiej. Trzy stoły z czarnym materiałem oraz siedzący przy nich uczniowie ubrani w ciemne stroje to właśnie : Prusy, Austria i Rosja. Stół ubarwiony na biało-czerwono to symbol Rzeczypospolitej, osaczanej przez rozbiorców. Scenka kończy się zetknięciem stołów i narzuceniem ciemnego płótna. Jednak wydźwięk akademii jest pozytywny, bowiem Konstytucja 3 Maja pozostała w pamięci, trwała jako przykład napawający dumą. Naród przetrwał i zdołał się po wielu latach odrodzić.
Scenariusz akademii opracował pan Dominik Mydłowski przy współpracy pani Małgorzaty Łapińskiej. Scenografię przygotowały panie: Grażyna Zięba i Katarzyna Aptacy. Nagłośnienie i techniczna strona uroczystości to domena niezawodnego pana Krzysztofa Rzosińskiego. Natomiast nie byłoby akademii bez aktywnych uczniów z klas : I M, I K, I P, I A, II E, II M, III P, IV Pp.
Tekst: Dominik Mydłowski