07-410 Ostrołęka
11 Listopada 20

Akredytacja ERASMUS+

Realizacja akredytowanego projektu w ramach programu Erasmus+

Czytaj więcej...

Rekrutacja 2025/2026

Technikum Informatyczne - technik teleinformatyk z innowacją - Sztuczna Inteligencja oraz Cyberbezpieczeństwo. Szkoła Branżowa o specjalności - Blacharstwo i lakiernictwo samochodowe.

Rekrutacja on-line

Innowacje Pedagogiczne

Innowacje pedagogiczne, które wdrażamy w naszej szkole

Czytaj więcej...

Zagraniczna praktyka zawodowa w Grecji uczniów Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Ostrołęce.

Realizacja projektu międzynarodowej mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+
(nr projektu 2024-1-PL01-KA121-VET-000203726) przez Zespół Szkół Zawodowych Nr1 im. Józefa Psarskiego w Ostrołęce w ramach akredytacji nr 2020-1-PL01-KA120-VET-000095353 dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, skierowany do uczniów klas IV technikum w zawodach: technik mechatronik oraz technik pojazdów samochodowych.
Od 11 do 24 maja 2025 roku w miejscowości Leptokaria w Grecji uczniowie ostrołęckiej METALÓWKI realizowali zagraniczny projekt mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+ Akcja 1 Mobilność Edukacyjna, sektor: Kształcenie i szkolenia dla uczniów i kadry, dofinansowany przez Unię Europejską. Projekt został zorganizowany przez Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 im. Józefa Psarskiego w Ostrołęce,
w ramach akredytacji nr 2020-1-PL01-KA120-VET-000095353.
Celem było pogłębienie wiedzy i umiejętności zawodowych, rozwijanie kompetencji językowych oraz poznanie międzynarodowego środowiska pracy.
W mobilności udział wzięło 27 uczniów (18 uczniów technikum mechatronicznego i 9 uczniów technikum pojazdów samochodowych) oraz 2 opiekunki - Pani Ewa Rosołowska i Pani Agnieszka Dudziec. Ponadto nauczycielka przedmiotów zawodowych w ZSZ Nr 1 w Ostrołęce Pani Agnieszka Morawska uczestniczyła w specjalistycznym kursie zawodowym „Innovative Teaching Methods in Vocational Education in the Automotive Sector”. Kurs ten odbywał się w międzynarodowym środowisku i dotyczył trendów, praktycznych aspektów, metod i współpracy międzynarodowej w kształceniu zawodowym w branży samochodowej.

Przed wyjazdem uczniowie oraz opiekunowie otrzymali wsparcie logistyczne i merytoryczne, w tym szkolenia językowe i kulturowe, a takżewsparcie psychologa i pedagoga szkolnego. Podczas pobytu uczestnicy realizowali program zajęć dotyczący ich kierunków kształcenia, a w weekendy uczestniczyliw zajęciach edukacyjno-kulturowych, mających na celu integrację i poznanie kultury Grecji, które obejmowały między innymi:
• rejs na malowniczą grecką wyspę Skiathos położoną w archipelagu Sporad Północnych, w zachodniej części Morza Egejskiego, znaną z pięknych plaż, bujnej roślinności i urokliwych widoków;
• zwiedzanie drugiego co do wielkości miasta północnej Grecji nad Zatoką Salonicką– Saloniki (hist. Tesalonika), założonego ok. 315 p.n.e. przez króla Macedończyków Kassandra;
• spacer po miastecku Litochoro, skąd rozciąga się widok na ośnieżone szczyty masywu Olimpu, tam też zaczyna się niedługi szlak do wąwozu rzeki Enipeas, a kończy się w miejscu zwanym Łaźnia Zeusa, z pięknymi widokami na urwiska i szczyty;
• popołudniową wyprawę do Starego Panteleimon (Paleos Panteleimonas), malowniczej górskiej wioski, położonej na zboczach góry Olimp, uznawanej za jedną z najpiękniejszych miejscowości w masywie, charakteryzującą się tradycyjną architekturą kamiennych domów i wąskich uliczek z pięknym widokiem na Zatokę Termajską.
Zajęcia praktyczne odbywały się od poniedziałku do piątku. Podczas mobilności uczniowie technikum mechatronicznego mieli okazję pogłębić kompetencje zawodowe w zakresie projektowania i programowania, montażu i eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych oraz obsługi programów CAD i realizacji wydruków 3D na drukarce 3D. Technicy pojazdów samochodowych poznali funkcjonowanie greckiego przedsiębiorstwa motoryzacyjnego, obserwowali obsługę i proces diagnostyczny systemów silnikowych, rozpoznawali i charakteryzowali podstawowe układy pojazdów samochodowych doskonaląc branżowe umiejętności językowe w polsko-angielsko-greckim środowisku pracy, asystowali podczas diagnozowania i naprawy elementów układów pojazdów, naprawy układów elektrycznych i elektronicznych, obsługiwali narzędzia diagnostyczne.
Uczestnicy rozwinęli kompetencje zawodowe oraz językowe, co wpływa na lepsze przygotowanie do pracy w międzynarodowym środowisku. Doskonalili praktyczne umiejętności związane z obsługą i diagnozą systemów pojazdów samochodowych, montażem i programowaniem urządzeń mechatronicznych, a także umiejętność pracy w zespole międzynarodowym.
Realizacja mobilności spełniła założone cele edukacyjne i kulturowe. Uczniowie i opiekunowie zdobyli cenne doświadczenia, które zaprocentują w dalszym rozwoju zawodowym i osobistym. Projekt przyczynił się także do wzrostu kompetencji językowych i kulturowych uczestników oraz sprzyjał integracji.
Serdecznie dziękujemy wszystkim zaangażowanym za aktywny udział i wsparcie w realizacji tego przedsięwzięcia oraz zachęcamy do dalszego udziału w podobnych inicjatywach.

Ostrołęka, maj 2025